Miten markkinoija voi perustella merkityksensä ja oman tekemisensä vaikutukset? Miten markkinointi toimii yhdessä myynnin ja johdon kanssa tavoitteiden saavuttamisessa? Miten brändiä voi mitata? Onko klikkien mittaamisessa oikeasti mitään tolkkua?
Näin alkoi MARKin klinikka Kuopiossa 12.3. Minä olin myös siellä mukana, Sari Mielonen yksi Koivumäen Kartanon osakkaista, jonka vastuulla on yrityksen menestys eli myynti ja markkinointi.
Yrittäjänä me olemme oikeasti usein itse todella vaikeassa tilanteessa markkinoinnin moniottelijana. Meidän tulisi osata kohdistaa vähäiset henkilö-, aika- ja raharesurssit oikein. Ennen kaikkea valita oikeat henkilöt tekemään kanssamme tuloksellista markkinointia. Miten osaamme yhtä aikaa luoda yritykselle menestyvää brändiä, tehdä hyvän ja mittavan markkinointistrategian, luoda hyvän visuaalisen ilmeen, ostaa näkyvyyttä hakukoneissa ja sosiaalisessa mediassa, kirjoittaa hyvää sisältöä ja blogitekstejä, ohjata liikennettä omille kotisivuille ja sieltä verkkokauppaan tai varausjärjestelmään, ottaa oikeaan aikaan tunnelmallisia fiiliskuvia, analysoida syntynyttä dataa, valita yritykselle oikeat mediat ja päättää markkinointi budjetoinnin allokoinnista?
Markkinoinnin tulosvastuu on kova. Itse olen ainakin usein ihan sekaisin näistä ajatuksista. Miten onnistun myymään ja markkinoimaan yritykseni tuotteet ja palvelut seuraavan kuukauden aikana, ensi kesänä tai ensi vuonna? Miten erotumme joukosta? Meillä markkinointi toimii onneksi saumattomasti yhdessä johdon ja myynnin kanssa niin että tapahtumat ja tuotteet on määritelty hyvissä ajoin ennakkoon. Sitten puuttuu vielä se tärkein, markkinointi.
Olen tehnyt Koivumäen Kartanon markkinointia vuodesta 2003. Silloin alkuun oli kalliit monisivuiset tarinalliset esitteet, laadukasta kirjepostipaperia ja kirjekuoret omilla logoilla ja koukerokuvioilla painettuna. Sanomalehtiin laitettiin silloin mainos, kun haluttiin asiakkaita lisää. Kiersin yrityksissä päiväkahvilla juttelemassa heidän kokous- ja juhlatilan tarpeistaan tuoreet pullat mukana. Vaikka markkinointi meillä tänä päivänä on erityyppistä, koetamme pitää kiinni luomastamme brändistä. Brändi on meille yhdistelmä siitä imagosta, jonka olemme asiakkaillemme luoneet ja se maine, kuinka meistä torilla puhutaan.
Nuorkauppakamarissa on tapana sanoa learning by doing tai kokeilukulttuuri. Näillä myös minä olen mennyt pitkälti työelämässä. On pakko kokeilla rohkeasti. Vaikka kuinka olen opiskellut myynnin- ja yrityksen johtamista, yrittäjänä joudun itse tekemään päivittäin markkinointiin liittyviä valintoja, se on vaikeaa. Sen vuoksi olen myös valinnut ympärilleni sellaisia kumppaneita, ystäviä, ihmisiä, jotka ovat alansa parhaita ja auttavat minua tarpeen tullen. En enää selviäisi ilman.
Mutta onko niissä klikkien mittaamisessa mitään tolkkua? Onko se tänä päivänä ainut edellytys tehdä tuloksellista markkinointia, nyt kun kaikki on siirtynyt digitaaliseen maailmaan? Jos ennen laskin, että monetko pullakahvit sain asiakkaille tarjota tai montako postimerkkiä liimasin tarjouskirjeisiin viikossa, nyt moniko asiakas klikkaa netissä ”varaa tästä” -painiketta. En itse osaa vielä perustella kaikkia markkinointiin liittyviä valintojani datalla vaan olen se ihminen, jonka pitää saada ajatella ääneen ja tuntea valinnat oikeaksi ja brändin arvoiseksi. Mutta nyt aika ja maailma on muuttunut, pysynkö minä itse perässä?
Kirjoittaja Sari Mielonen, Koivumäen Kartano Oy