Päätimme alkuvuodesta yhdessä alan toimijoiden kanssa fiilistellä suomalaisen mainoselokuva-alan menneitä vuosia ja samalla miettiä mainoselokuvien tulevaisuutta. Ymmärtämällä historiaa, pystymme paremmin ymmärtämään tulevaisuutta. Neljä markkinoinnin alan toimijaa yhdistivät voimansa ja keräsivät yhdessä mainosalan konkarin Pepe Teirikarin kanssa kaksitoista ikimuistoista mainosta.
Mukana ovat olleet Teirikarin lisäksi laaja-alaista markkinoinnin tietoa tarjoava Markkinointiliitto, markkinointia ja viestintää tekevien ja ostavien yritysten verkosto ja markkinoinnin alan toimintaedellytyksiä kehittävä Marketing Finland, kaupallisen television puolestapuhuja Screenforce Finland, sekä av-alan tuottajien edunvalvontajärjestö Audiovisual Producers Finland – APFI ry. Screenforce ja Apfi järjestävät vuosittain myös Voitto-mainoselokuvakilpailun ja Marketing Finland edustaa Suomessa lukuisia alan kilpailuja, kuten Cannes Lionsia ja Effie Awardsia.
Ensimmäinen suomalainen elokuvateatterimainos tehtiin vuonna 1914. Tekijöihin Teirikari liittyi vuonna 1966. Jossain kohdassa hän huomasi, että kilpailuissa menestyneitä spotteja katosi, eikä kukaan tallentanut historiaa. Kansallinen Audiovisuaalinen Instituutti Kavi innostui Teirikarin kanssa digitalisoimaan mainosspotteja ja näin saatiin synnytettyä satojen spottien arkisto ELONET-sivustolle.
– Seuraava vaihe oli pelastaa ja koota mahdollisimman suuri määrä Klaffi- ja Voitto-kilpailujen palkittuja. Kiitos tämän porukan tuen tuo homma on tehty, kiittelee Pepe Teirikari.
Filmien kautta voi pohtia, mikä on edelleen mainosfilmeissä ennallaan ja mikä on muuttunut
– Marketing Finland on toiminut alalla yli 70 vuotta, mainonnan historia on jäsentemme historiaa ja sitä tutkimalla voi oppia paljon brändin rakentamisesta ja alan kehityksestä. Näin kymmenienkin vuosien päästä nämä klipit tekevät sen mitä mainonta parhaimmillaan tekee – jättää tunnejäljen, painottaa Marketing Finlandin Maria Timonen.
Perusasiat hyvässä mainosfilmissä pätevät yhä.
Porukka halusi yhdessä nostaa historiallisia mainoselokuvahelmiä esille, sillä ne ovat tärkeä muistutus siitä, miten legendaarisia brändejä on rakennettu. Tarinankerronta ja tunteet ovat näiden klippien ydin ja nämä peruselementit ovat edelleen yhtä tärkeitä työkaluja brändien rakentamisessa. Vaikka kanavat ja välineet ovat kehittyneet ja muuttuneet, perusasiat hyvässä mainosfilmissä pätevät yhä.
– Tallensimme maamme mainoselokuvahistoriaa tuleville polville. Filmien kautta voi pohtia, mikä on edelleen mainosfilmeissä ennallaan ja mikä on muuttunut. Filmejä kampanjaan ei olla valittu paremmuuden perusteella, vaan ennemminkin sen, kuvaavatko ne jollain kirkkaalla tavalla omaa aikaansa, kuvailee MARK Suomen Markkinointiliiton Sanna Laakkio.
Arkistojen aarteet herättävät muistoja ja tunteita eri aikakausilta. Pian 30 vuotta täyttävää Voitto-mainoselokuvakilpailua järjestävä APFI kokee, että on tärkeää tallentaa suomalaisen mainoselokuvaosaamisen historiaa:
– Sen lisäksi, että arkistojen aarteet herättävät muistoja ja tunteita eri aikakausilta, niiden kautta näkee myös vuosikymmenien aikana tapahtuneen kehityksen. Tekijöiden ammattitaito on kehittynyt ja myös nykyteknologia mahdollistaa entistä korkeatasoisemmat luovat sisällöt – vaikka mainoselokuvien olennaisin osa onkin edelleen tarina, kertoo APFI:n toiminnanjohtaja Laura Kuulasmaa.
Onnistunut mainosfilmi on aina saumatonta tiimityötä.
Teirikarin keskustelukavereina työstössä ja valinnoissa ovat olleet myös Asko Tolonen, Markku Rönkkö ja Matti Lötjönen. Lisäksi arkistovelho Tommi Partanen Kavista on ollut tosi suurena apuna. Filmeillä nimettyjen henkilöiden lisäksi niiden syntyyn on vaikuttanut lukuisia alan ammattilaisia. Onnistunut mainosfilmi, kuten mikä tahansa markkinointi, on aina saumatonta tiimityötä, johon osallistuu monenlaisia ammattilaisia.
Suomalainen tuotanto-osaaminen on ollut ja on edelleen korkeatasoista ja kestää globaalinkin tarkastelun
– Kuluttajien käyttäytyminen kertoo mainostajille, että tulevaisuus on liikkuvassa kuvassa. Televisiosisältöjen katselutavat monipuolistuvat ja suoratoistopalvelujen katselu lisääntyy. Televisioruudun äärellä vietetään aina vain enemmän aikaa. Suomalainen tuotanto-osaaminen on ollut ja on edelleen korkeatasoista ja kestää globaalinkin tarkastelun. Mainosfilmien historian kautta on helpompi ymmärtää liikkuvan kuvan mahdollisuuksia sekä roolia myynnin ja brändin kasvattajana, muistuttaa Riikka-Maria Lemminki Marketing Finlandilta.
Mainonnan historia osoittaa hätkähdyttävän havainnollisesti, että mainonta on aikansa lapsi, joka surffaa kulttuurisilla aalloilla. Mainonta on kuin peili, joka heijastaa elämäntapojen, kulttuurin, arvojen, unelmien ja roolimallien evoluutiota. Mainokset voivat muuttaa markkina-asetelmaa ja kuluttajakäyttäytymistä. Sadassa vuodessa ruishalmeiden ja lehmisavujen maa on muuttunut urbaaniksi tieto- ja elämysyhteiskunnaksi. Mainonta sen mukana.
– On ollut ilo olla kokoamassa tätä arkistoa yhdessä. Filmeistä olemme saaneet lukuisia syviä keskusteluja ja pohdintoja alamme historiasta ja tulevaisuudesta. Mahtavaa päästä nyt yhdessä jakamaan suomalaisia mainososaamista laajemmin. Kannustamme kaikkia jakamaan avoimesti omia muistojaan julkaistaviin mainosfilmeihin liittyen, iloitsee Laakkio.
Listalle päätyivät seuraavat mainosfilmit:
- Finnair Omena
- Sunlight Tiskaaja
- Flora
- Paulig PR-Kultakuppi
- Fazerin Sininen
- Johnson Off
- Valion Maitoa Maalta
- TELE – Jos et sä soita
- Fazer leipomoiden Oululainen
- Gustav Pauligin Juhla-Mokka
- Scan-Auton SAAB
- Mallasjuoma
Katso kaikki kampanjan mainosfilmit
TULOSSA! Ke 22.11.2023 klo 13.00 – 16.00
MARK koulutus: Miten ikimuistoiset ideat syntyvät?
Vaikuttavimmat ideat syntyvät kirkkaasta briiffistä, selkeistä tavoitteista ja ihmisyyttä koskettavasta sisällöstä, joka on mieleenpainuvaa ja upeaa. Koulutus antaa valmiudet tällaisten ideoiden synnyttämiseen.
Kouluttajana kirjailija, copywriter ja ohjaaja Markku Rönkkö