Suomalaiset yritykset ja brändit tekevät paljon hyviä tekoja, mutta niistä puhuminen on vähintäänkin vaikeaa tai jopa mahdotonta. Liian monesti ei edes yritetä – syystä tai toisesta.
Hiljaisuuden vaihtoehto on puolestaan usein se, että vastuullisuudesta viestiminen tuntuu siltä, kuin puhuisi seinille. Kukaan ei tunnu tarttuvan tai kiinnostuvan. Miksi näin? Koska ”olemme vastuullisia” -tyyppinen viestintä on yhtä kiinnostavaa kuin ”olemme myös sosiaalisessa mediassa”. Ei kukaan välitä, ellei tiedä miksi sen pitäisi kiinnostaa tai mitä hyötyä tästä tiedosta on juuri minulle.
Kenen tontille vastuullisuus ja siitä viestiminen kuuluu?
Vastuullisuus on kuin uuden ajan rocktähti: kaikki haluavat olla parrasvaloissa, mutta harva ymmärtää, miten se taikatemppu tehdään. Jos brändin vastuullisuusteot ovat vain listattuna verkkosivujen vastuullisuusosiossa, se on kuin pitäisi konsertin ilman yleisöä.
Moni markkinoija kipuileekin sen kanssa, miten vastuullisuusteemoja pitäisi lähestyä ja kenen tontille koko asia ylipäätään kuuluu. Toisaalta yllättävän monelle on edelleen epäselvää, miten vastuullisuus ja positiivinen viivan alunen liittyvät yhteen. Toisilla yrityksillä ei ole vielä toimintasuunnitelmaa olemassa ja toiset taas pohtivat, mitä uskaltaa sanoa tai mikä pitäisi jättää sanomatta. Vastuullisuus on kuitenkin aihe, joka elää eikä tule koskaan valmiiksi.
On täysin ok kertoa, mitkä asiat ja teot ovat jo hallussa sekä myös se, missä on vielä kehittämisen varaa.
Kohderyhmä elää mielellään muutoksessa mukana. Pääasia että asioita tapahtuu ja yritys on omalla toiminnallaan varmistamassa parempaa tulevaisuutta meille kaikille.
Konkretiaa ja osallistamista
Kun vastuullisuudesta halutaan tehdä kiinnostavaa, apunamme toimii vanha tuttu resepti: tarinankerronta kohderyhmälähtöisesti. Sen sijaan, että toistetaan mantraa ”vastuullisuus on valintamme”, kerrotaan siitä, mitä yrityksemme tekee konkreettisesti? Kuka siitä hyötyy ja miten? Miten se vaikuttaa ympäristöön, ihmisiin ja maapalloon? Miten lukija voi ehkä kantaa oman kortensa kekoon? Näiden tarinoiden kautta voimme luoda emotionaalisen yhteyden kohderyhmään ja tehdä vastuullisuudesta jotain sellaista, josta asiakkaat todella välittävät ja jossa he haluavat olla mukana.
Tuloksellinen ja vaikuttava viestintä elinehto
Maailma muuttuu, ja vastuullisuus osana kannattavaa liiketoimintaa on jo täällä. Vastuullisuus sekä sen tuloksellinen ja vaikuttava viestintä ei ole vain ”hygieniatekijä”, se on välttämätöntä, jotta yritys on olemassa myös viiden vuoden päästä. Kannattaa tutustua tämän vuoden aikana voimaan tulevaan vastuullisuuden CSRD-direktiiviin, jotta tiedät, miten se vaikuttaa juuri teillä. Lakivelvoite on alkuun lähinnä isommille yrityksille, mutta on vain ajan kysymys, milloin sama jalkautuu kaikille toimijoille. Vastuullisuudesta tulee perusoletus kaikelle liiketoiminnalle ja sehän on aivan mahtava asia!
Hyvien tekojen on aika päästä lavalle – unohtamatta niiden hyviä vaikutuksia myös viivan alle! Mistä sitten pitäisi lähteä liikkeelle?
Tässä muutama vinkki niiden tyypillisimpien karikoiden yli:
- Selvitä ja listaa oman yrityksesi vastuulliset teot. Huomaa myös, että moni teko ei välttämättä liity teidän kirjoissanne niinkään vastuullisuuteen, vaan liiketoiminnan kehittämiseen. Vaikkapa henkilöstön turvallisuuden lisääminen tai energian saatavuuden varmistaminen voi olla hyvin molempia: kehittymistä ja myös vastuullista.
- Mieti, mitkä näistä teoista ovat aidosti oleellisia. Monet yritykset tekevät kymmeniä ellei satoja päätöksiä ja tekoja, jotka liittyvät vastuullisempaan yrityskulttuuriin. Emme silti suosittele listaamaan kauramaitovalikoimaa niiden kaikkein oleellisimpien tekojen joukkoon.
- Kerro teoista tarinoita – rehellisesti ja ja kiinnostavasti. Tarinat soljuvat sujuvasti perusmarkkinoinnin ja -viestinnän joukkoon, kun ne on mietitty kohderyhmä edellä. Haastattelut, referenssit, tapahtumavideot ym. tutut sisältömuodot kannustavat syventymään – ilman vastuullisuuskuorrutusta.
Jaa meille näkemyksesi ja ajatuksesi vastuullisuuden viestimisen haasteista organisaatioissa – Vastaa kyselyyn!
Tiedämme, että vastuullisuus on aiheena erittäin monitasoinen, haluamme ymmärtää paremmin, millaisia arjen haasteita ja kipupisteitä vastuullisuusviestintä ja -markkinointi aiheuttaa markkinoijille ja johtajille. Toteutamme aiheesta kyselyn ja toivomme, että mahdollisimman moni teistä jakaisi näkemyksensä ja ajatuksensa, jotta saamme luotua paremman tilannekuvan yhteisestä tärkeästä aiheesta. Kun tiedämme vaivan, voimme tarjota siihen paremmin lääkettä. Yhteystietojensa jättäneiden kesken arvomme MARKin Premium-jäsenyyden (arvo 499€). Vastaa kyselyyn >>>
Vastuullista vuotta 2024 toivottaen,
Marika Siniaalto, Susta Partnersin perustaja & MARKin hallituksen puheenjohtaja
Suvi Johansson, Susta Partnersin perustaja
Sanna Laakkio, MARKin toiminnanjohtaja
Katso webinaaritallenne: Vaikuttava ja vastuullinen brändi
Tulossa!
MARK koulutus: Onnistuneen vastuullisuusviestinnän kaava
Ti 13.2.2024 klo 13-16