MARK hinnoitteluryhmä testasi Pidä Saaristo Siistinä ry:lle uutta jäsenhinnoittelumallia
Vaikka korona-aika on ollut haasteellinen varmasti kaikille, on se luonut myös mukavia muistoja. Yksi mukava ja mieleenpainuvia asia on ehdottomasti Markkinointiliiton Hinnoitteluryhmän tekemä Pro bono case Pidä Saaristo Siistinä ry:lle koskien heidän jäsenmaksuaan. Me teimme sen, etänä ja ilolla.
Projekti alkoi reilut kaksi vuotta sitten keväällä, jolloin (siinä kohdin vielä aika pieni) ryhmä oli lopettelemassa edellistä casea ja koska homma toimi ja ryhmä oli innostunut, päätimme etsiä seuraavaa kohdetta ja erityisesti sellaista kohdetta, joka liittyisi luontoon ja ympäristöön. Hakemusten joukosta valikoitui Pidä Saaristo Siistinä ry, joka suurimmalle osalle meistä oli lähes tuntematon.
Ei muuta kuin netti esiin ja tietoja etsimään.
Aloitimme projektin kimpussa loppusyksystä 2019. Aikana, jolloin vielä pääsimme saman pöydän ääreen ja jolloin kaikki oli toisin. Samaan aikaan saimme lisävahvistusta joukkoomme ja innostus kasvoi.
Ammattilaisten kanssa oli helppo asioida.
Sovimme yhdistyksen kanssa toimintatavoista, tavoitteista, aikataulusta ja mitä meillä on omalta puoleltamme tarjota ja mikä on mahdollista. Meille kun tämä on hauska ja mieluinen juttu, mutta silti vain harrastus. Olimme jo aikaisemmin raamittaneet, että projekti, jonka otamme vastaan ja case, jonka teemme, pitää olla selkeä ja johtaa selkeään lopputulokseen. Ja näin kävi.
Yhteistyömme yhdistyksen kanssa toimi hienosti. Saimme heiltä erinomaista apua sekä vastauksia kysymyksiimme nopeasti alusta loppuun asti. Ammattilaisten kanssa oli helppo asioida.
Keväällä 2020 meillä oli jo suunnitelma pitkällä. Miten etenemme, mitä työkalua käytämme tutkimiseen ja mitä mittaamme. Tässä kohdin taas ryhmän mainio maine kasvatti joukon kokoa ja saimme porukkaamme uuden jäsenen jakamaan työtaakkaa. Tosin – edelleen tämä case oli meille harrastus ja sellaisena saimme sen pidettyä loppuun asti.
Ryhmän koko kasvoi nykyiseen kahdeksikkoon.
Jäsenhinnoittelun testaaminen toteutettiin Cambrin tuotteiden testaamiseen suunnitellulla työkalulla. Tavoitteenamme oli testata 4 eri jäsenhinnoittelumallin houkuttelevuutta. Lisäksi testasimme sopivan jäsenhinnan suuruutta menetelmällä nimeltään Price Sensitivity Meter. Tutkimus toteutettiin tammikuussa 2021, aikana jolloin saariston peitti jää ja lumi. Tapasimme virtuaalisesti muutaman kerran kuukaudessa ja etenimme hyvää vauhtia. Ryhmän koko kasvoi nykyiseen kahdeksikkoon ja tällä porukalla veimme projektin maaliin toukokuussa 2021, jolloin esitimme tulokset ja annoimme omat suosituksemme mahdollisista toimenpiteistä.
Pallo on siirtynyt heille ja nyt on vuoromme seurata mitä tapahtuu. Jos tekemämme työ ja tulokset kiinnostavat, niin maaliskuussa kerromme lisää. Tai no… paljastetaan jo tässä kohdin, että tutkimuksen perusteella nykyiselle jäsenmaksumallille löytyi uusia vaihtoehtoja, eikä jäsenmaksun korottaminenkaan tekisi haittaa.
MARK hinnoitteluryhmä
Minna, Outi Perttu, Pia, Essi, Aku, Anna ja Irene
PS. Jos mietit mitä tarkoittaa otsikko ”ei kahta ilman kolmatta” niin selitys on perin yksinkertainen. Tämä oli meidän kolmas case ja niinhän se menee, ettei kolmatta ilman neljättä, joten nyt huokaistaan ja keväällä käynnistämme uuden kohteen etsinnän.
Kirjoittaja
Minna Torstila, Global Senior Marketing Manager, terveysteknologiayritys Hollister Inc.
Minna on aktiivinen MARK Hinnoitteluryhmän jäsen ja mentori, jonka vapaa-aika kuluu aktiivisesti liikkuen.
MARK hinnoitteluryhmä tekee pro bono -työtä valituille kohteille yhteisen hyvän ja paremman hinnoittelun edistämiseksi. Ryhmän tavoitteena on lisätä hinnoitteluosaamista ja -tietoutta markkinoinnin näkökulmasta.