En muista, koska olisin mennyt tilaan, jossa minut olisi vallannut olo, etten tiedä mitä tehdä tai sanoa. Kun korona alkoi vyöryä päälle, piti meidän samaan aikaan iloita onnistumisesta uudessa Markkinointisummit 2020 -verkkotapahtumassamme. Totta kai iloitsimmekin, ja syystä – yli 3000 markkinoinnista kiinnostunutta ammattilaista linjoilla kuulemassa upeita asiantuntijoita jakamassa osaamistaan. Saimme valtavan määrän kannustavaa, rakentavaa ja innostavaa palautetta sekä uusia jäseniä.

Strategiat ja liiketoimintamallit uusiksi

Kun saimme Markkinointisummitin ilot ja onnistumiset talletettua sydämiimme, oli hengähdyksen aika. Huomasin nopeasti, miten en oikein saanut kiinni omista ajatuksistani. Halusin sanoa jotain teille ja koko markkinoinnin ammattilaisten joukolle, mutten tiennyt mitä. LinkedIn täyttyi valtavalla vyöryllä teksteistä, joissa korostettiin, että markkinointia on nyt tehtävä. Että nyt pitää vain kirjoittaa strategiat ja liiketoimintamallit uudestaan, avata verkkokaupat ja olla digitaalisesti läsnä. Samaan aikaan sain monia yhteydenottoja ympäri Suomea yrittäjiltä, miten liiketoiminta luisui alta päivä päivältä. Tähän tilanteeseen tarvittavaa osaamista ei ollut, eikä sitä tällaisessa tilanteessa ollut mahdollista hankkia. Hengästyin ja vetäydyin, valtava ristiriita valtasi minut. Miten näitä osaamisia ja tarpeita voisi yhdistää? Miten nämä löytäisivät toisensa?

Osaamista, jonka avulla tässäkin tilanteessa selvitään

Tuon ristiriitaisen hetken jälkeen aloin nähdä kirkkaammin. Sen, mitä olemme tehneet Markkinointiliitossa kaksi vuotta – tai oikeastaan 92 vuotta – on jatkuttava. Haluamme edelleen tuoda markkinointiosaamisen yritysten menestymisen tueksi. Puhua markkinoinnista niin, että jokainen ymmärtää sen merkityksen. Nostaa niitä osaamisia ja osaajia, joilla tässäkin maailman tilanteessa selviydytään ja menestytään.

Olen tiiviisti seurannut, miten jäsenemme ja alan toimijat ovat tarjonneet osaamistaan niille, joilla on nyt suuri tarve markkinoinnille ja omien tuotteiden ja palveluiden digitaaliseen aikaan siirtämiselle pikavauhdilla. Toimistot ympäri Suomea ovat kehittäneet ketterästi hienoja uusia konsepteja, joiden avulla voidaan auttaa yrityksiä alkuun markkinoinnin tiellä. Jotta ne voisivat jatkossakin tehdä sitä, mitä rakastavat. Myös yhteiskunnallisella tasolla viimeisin viikko on ollut pelonsekaisista tunteista huolimatta upea yhteistyön ilmentymä. Markkinoinnin ihmisillä tuntuu olevan osaamista, jolla poikkeustilan ymmärtämisen lisäksi löydetään ratkaisuja ja mennään eteenpäin.

Tarkoin valittua asiantuntemusta

Uskon, että autamme ja inspiroimme teitä kaikkia laadukkailla sisällöillä uudessa MARK me -sisältöpalvelussamme. Kolmen kameran kuvaussessiot keväältä on toki peruttu, mutta asiantuntijuus välittyy varmasti kotikutoisemminkin. Tuotamme alan parhaiden haastatteluja kotistudiosta käsin niin kauan kuin tilanne vaatii. Kevään MARK klinikat tullaan järjestämään webinaareina, asiantuntijan omasta kodista emännöimänä tai isännöimänä. Myös webinaarit löytyvät jatkossa tallenteina MARK me -palvelusta. Tulevissa sisällöissä tarjoillemme oppia teemoista, joita jokainen markkinoinnin ammattilainen tulee tarvitsemaan ”uudessa normaalissa” sekä apua omaan jaksamiseen tässä poikkeustilassa.

Olemme kaikki uuden äärellä. Pysytään silti luottavaisina, luovina ja uteliaina. Meillä markkinoinnin ammattilaisilla on merkittävää osaamista, jota voi hyödyntää todella laaja-alaisesti omalla uralla ja monenlaisissa yrityksissä!

Sanna Laakkio
toiminnanjohtaja