Me opiskelemme markkinointiviestintää Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Luova toimisto Kreassa. Opiskelutapamme on poikkeuksellinen, koska saamme kokea jo opiskeluaikana, kuinka tosielämän markkinointitoimisto toimii. Aidot asiakastyöt, projektityöskentelyn rytmi ja krealaisten välinen yhteishenki tekevät markkinointiviestinnän opiskelusta tajuttoman mielenkiintoista! Meiltä asiakkaat saavat villin ja virkistävän näkökulman omiin markkinoinnin haasteisiinsa – ja me pääsemme haastamaan samalla itseämme.

Näin me sen teemme – toimeksiannosta lopputulokseen

Asiakasprojektit alkavat kick-off-tilaisuudella ja toimeksiantajan kattavalla briiffillä. Niissä pääsee kehittymään niin kuuntelijana kuin briiffaajanakin! Seuraavaksi käymme läpi toimeksiantoon liittyvää markkinoinnin ja viestinnän teoriaa. Se on Krean ainoa koulumainen osuus, muuten keskitymme käytännönläheiseen työskentelyyn. Kurssien opettajat toimivat enemmänkin innostavina mentoreina, jotka tsemppaavat ja valmentavat ryhmien työskentelyä oikeaan suuntaan, jotta päästään tavoitteiden mukaiseen lopputulokseen. Aikaansaannosta hiotaan moneen kertaan palautteiden pohjalta. Lopulta syntyneet timantit esitellään ylpeänä toimeksiantajalle.

Luovaa käytännön tekemistä

Nelli – Suuntana digimarkkinointi
”Asiakasprojektit tuovat opiskeluun uutta virtaa, sillä omia näkemyksiä ja luovuutta pääsee viljelemään asiakasprojektien kautta. Saatan joskus kokea, etten ole riittävän luova persoona, mutta Luova toimisto Kreassa olen päässyt jalostamaan tätä taitoa. Pääsin ryhmäni kanssa ideoimaan Eezy Kevytyrittäjä -kampanjaan houkuttelevaa sisältöä. Projektit yritysten kanssa mahdollistavat myös sen, että meidän opiskelijoiden ääntä kuunnellaan. Oli upeeta, kun omat ehdotukset julkaisustrategiaan otettiin huomioon! Krea on antanut kiehtovan kuvan pulmista ja kysymyksistä, mitä markkinoinnin maailmassa voi tulla vastaan.”

Tuomas – Kohti visuaalista viestintää
“On ollut mielenkiintoinen kokemus olla Luova toimisto Kreassa, sillä täällä ei työskennellä samalla tavalla kuin perinteisillä koulun kursseilla. Kirjoja emme hirveästi lue, koska teemme kampanjoita ja projekteja oikeille asiakkaille! Olemme periaatteessa vähän kuin yritys, joka tekee keikkoja muille yrityksille. Meikäläistä on Kreassa eniten kiinnostanut visuaalinen viestintä ja Adoben kuvankäsittelyohjelmien oppiminen”

Tuuli – Sydän sykkii sisällölle
”Erikoistumisopintoni ovat keskittyneet Luova toimisto Kreaan – eikä tämä ole sattumaa! Rakastan Krean meininkiä ja konkreettista tekemistä. Olen päässyt toteuttamaan mielettömän kiinnostavia asiakastöitä esimerkiksi R-kioskille, Suomen Saunaseuralle ja Ravintola Sävel Kalliolle. Toimeksiantojen kirjo on vaihdellut esimerkiksi työnantajamielikuvakampanjan luomisesta sisältökonsepteihin ja brändi-identiteetin kirkastamiseen. Kreassa opiskelu ja kursseilla syntyneet tuotokset ovat olleet valtavan monipuolisia. Olen saanut timanttista työkokemusta ja verkostoitunut sekä toimeksiantajien että muiden opiskelijoiden kanssa!”

Realistinen kuva työelämästä asiakasprojektien kautta

Asiakastyöt ovat antaneet meille hyvät lähtövalmiudet työelämää ajatellen, koska ne linkittävät oppimisen, luovuuden ja kokemukset työelämästä hyvin yhdeksi paketiksi. Oman lisämausteensa opiskeluun tuo se, että toimeksiantajat oikeasti hyödyntävät kursseilla luomiamme materiaaleja ja aikaansaannoksia. Kun töitä tehdään oikeille asiakkaille, olemme nähneet sen kautta myös paremmin, millaisia projekteja työelämässä voikaan tulla vastaan ja mitä meiltä tekijöiltä odotetaan. Markkinointia oppii parhaiten käytännön kautta!

Kirjoittajat:
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Luova toimisto Krean opiskelijat Tomi Hakkola, Niko Holm, Tuomas KurvinenNelli Maula, Annika Savolainen ja Tuuli Sivaro

Krea on Haaga-Helia ammattikorkeakoulun markkinoinnin ja viestinnän opiskelijoiden luova toimisto, joka tarjoaa markkinoinnin, viestinnän ja media-alan palveluita yritysasiakkaille. Olemme monialainen ja kansainvälinen tutkimuksen, kehittämisen, innovoinnin sekä jatkuvan oppimisen alusta. Yhdessä yrityskumppaneiden kanssa kehitämme joustavia ratkaisuja nopeasti muuttuviin osaamishaasteisiin.