Sain viime viikolla tiukan kommentin eräältä asiakkaaltani. ”Voitko nyt oikeasti lopettaa puhumisen siitä markkinoinnista, kun sä teet ja osaat niin paljon enemmän.” Kommentoija antoi palautteen kaikella rakkaudella. Kommentti oli kaikessa yksinkertaisuudessaan musertava, mutta ei ensimmäinen laatuaan.
Tipuin kovaa ja korkealta ymmärtäessäni, missä jamassa suomalaisten yritysten markkinointiajattelu on.
Lähdin yrittäjäksi neljä vuotta sitten sillä ajatuksella, että autan asiakkaitani tekemään parempaa markkinointia. Halusin auttaa heitä näkemään yrityksen toimintaa ulkopuolisen silmin ja kehittämään sitä kautta tekemistä entistä tuloksekkaammaksi. Tyrmistyin täydellisesti, kun ensimmäiset myyntipuhelut loppuivat kuin seinään.
”Meidän Lissu tekee jo Facebookkia. Emme tarvitse markkinointia.”
”Emme tarvitse markkinointia, koska meillä on jo tilauskirjat täynnä.”
”Älä vaan puhu meidän alalla kenellekään brändin rakentamisesta.”
Nyt uskallan paljastaa, että tipuin niin kovaa ja korkealta ymmärtäessäni missä jamassa suomalaisten yritysten markkinointiajattelu on, että henki meinasi salpaantua.
Ratkaisu löytyy yrityksen sisältä.
Alun hämmennyksen jälkeen aloin tutkimaan yritysten ajattelumalleja markkinoinnin näkökulmasta. Halusin oppia ymmärtämään heidän näkökulmiaan. Seuraavan kahden vuoden aikana kokosin tehokkaan viiden kohdan kasvustrategian, jonka avulla ajattelin saavani asiakkaat ymmärtämään paremmin markkinoinnin kokonaisvaltaista maailmaa. Ajattelin väärin. Huomasin kuitenkin kasvustrategian avulla pystyväni auttamaan asiakasta löytämään kehittämisen paikat omasta toiminnastaan.
Markkinointi on keino erottautua
Markkinointi on tapa ajatella asioita asiakkaan näkökulmasta. Joskus se asiakas on uusi ostaja, olemassa oleva asiakas, nykyinen tai tuleva työntekijä, yhteistyökumppani tai alihankkija. Markkinoinnin pitää tavoittaa myös sellaiset ihmiset, jotka eivät koskaan asioi yrityksen kanssa, mutta ovat silti potentiaalisia suosittelijoita. Jokaisella teolla on väliä. Kilpailu kaikilla aloilla kovenee ja ihmisten ajasta ja rahasta taistellaan koko ajan kovemmin. Kaikki tiedostavat saman ongelman, mutta usein ongelma yritetään ratkaista erilaisilla työkaluilla. Ratkaisu löytyy yrityksen sisältä. Työkalut ovat keino tuoda esiin se kaikki hyvä, joka on jo olemassa.
Omien asiakkaitteni kohdalla minun tehtäväni on tunnistaa asiakkaan vahvuudet ja löytää oikeat keinot tuoda ne esiin. Kaikki asiakkaani tekevät upeaa työtä ja heillä on upeat tuotteet, mutta he unohtavat kertoa sen asiakkaille.
Taidan vastaisuudessa keskittyä asiakkaiden haasteiden ratkomiseen koko sydämellä. Unohdan kokonaan sen, että heidän tarvitsisi oppia analysoimaan ja tulkitsemaan markkinoinnin nyansseja.
Ihanaa kevättä! Pidetään toisistamme huolta.
Kirjoittaja:
Outi Syrjälahti, Kasvumanageri®, MARK Jyväskylän puheenjohtaja
Kirjoittaja on markkinoinnin valmentaja, joka auttaa asiakkaitaan kirkastamaan tavoitteet ja saavuttamaan ne. Hän on perustanut myös toisen yrityksen oman tuoteinnovaation ympärille.