Keinoäly voi luoda, mutta se ei ole luova

Robotti ei ilmeisesti voi tuoda tunnetta tai merkitystä tekemäänsä luovaan työhön. Se osaa kopioida Sibeliuksen sävellyskynää ja Strindbergin siveltimenjälkeä, mutta vain tyylillisesti.  Keinoäly ei ole saanut inspiraatiota Kosmoksen tiskillä tai vuodattanut sydänsuruaan tekotaiteeseensa.

Onko sillä mitään väliä?

Palattuani Suomeen olen pyrkinyt integroitumaan takaisin yhteiskuntaan. Sen lisäksi, että olen alkanut syömään lanttua ja valittamaan säästä, olen alkanut myös katsoa televisiota. Pyyhkiessäni kyyneleitä Meiju Suvaksen tulkinnalle Tommi Läntisen ”Villi ja vapaa”-kappaleesta palaan nopeasti maanpinnalle mainoskatkolla.

Nuorena mainoskatkot olivat jopa älyllisesti stimuloivia, nykyään mainoskatko on halpa vaihtoehto lobotomialle.

Hypnotisoidun siitä keskinkertaisuudesta joka vyöryy silmieni eteen. Minulle myydään pikaruokaa, pikavippejä ja pikaperäpukamavoidetta samoilla falskeilla hymyilevillä ihmisillä. Nuorena mainoskatkot olivat jopa älyllisesti stimuloivia, nykyään mainoskatko on halpa vaihtoehto lobotomialle.

Tilanne ei parane pakenemalla verkkoon. Siellä samat hymyilevät ihmiset ovat vain asteen verran aggressiivisempia ja vaativat minua ostamaan peräpukamavoidetta tässä, nyt ja heti koska halvalla saa.

Hyvä mainos herättää tunteita.
Hyvä mainos myy.
Hyvä mainos saattaa jopa suututtaa joitain ihmisiä.

Yleensä mielensäpahoittajat eivät osta tuotetta, mutta tykkäävät twiittailla närkästyneenä kaikesta. Pelko siitä, että mainoksen saattaisi joku huomata ja ehkä reagoidakin siihen, on kuohinut brändit tuottamaan hajutonta, mautonta ja ennalta-arvattavaa.

Juuri niin kuin käsidesillä marinoitu robotti sen tekisi

Jos paras mihin kykenemme on mitäänsanomattomuus, kannattaa keinoälyn antaa hoitaa homma. Tällä hetkellä on sadoittain yrityksiä joiden avulla voimme automatisoida kirjoittamista ja kuvien käyttöä. Osa niistä vaatii vielä ihmisten panosta, mutta ei kovin kauaa. Nämä työkalut tekevät keskinkertaista jo ihan riittävän hyvin.

Robotit vievät jossain vaiheessa tulevaisuudessa niin työmme kuin henkemmekin. Sitä ennen meillä on yksi kilpailuetu. Se tunne, sydänveri ja välittäminen, jonka voimme pistää jokaiseen mainokseen, joka ihmisten verkkokalvoille syöpyy. Vielä se tekee meistä erityisen. Vielä se nostaa meidät keskinkertaisuuden yläpuolelle.

Käytetään sitä vielä kun voidaan.

Katso webinaaritallenne: Markkinoinnin tulevaisuus

Kirjoittaja
Riku Vassinen, toimitusjohtaja, hasan & partners
Kirjoitusvirheet ja mahdolliset oudot sanamuodot johtuvat siitä, että robotti kirjoitti tämän tekstin.