Mieti hetki. Milloin yrityksesi loi perkeleellisen pelotonta markkinointia? Jos tunnustat, että sellainen ei kuulu yrityksesi toimintaan, lukaise tämä parin minuutin listaus suomalaisen markkinoinnin helmasynneistä. Suomi tarvitsee pelottomampia brändejä!

Erottuva brändi on jokaisen yrityksen henkivakuutus

Vahvasti tunteita ja keskustelua herättävä sekä erottuva brändi on jokaisen yrityksen henkivakuutus erityisesti epävarmoina aikoina. Vahvimmat brändit pärjäävät pelkällä maineellaan jopa vuosia ilman minkäänlaista markkinointiponnistelua. Niiden maine ja vetovoima ovat niin vahvoja. Ne muistetaan ilman muistuttelua, niitä halutaan ja niille ollaan uskollisia.

Kun varmistat, että kukaan ei suutu, varmistat, että mikään ei muutu.

Tullakseen vahvaksi brändiksi on tehtävä vahva vaikutus kaikissa kohtaamisissa. Meidän on kosketettava ihmisiä ja saatava heidät puolellemme palvelun joka vaiheessa. Mutta kaikki alkaa siitä, että yritys tulee huomatuksi ja löydetyksi. Ilman sitä, ei ole mahdollista saada ihmisiä puolelleen. Jos markkinointiosasto ei onnistu löytämään firmalle uusia faneja, on jotain pahasti rikki.

Vahva brändi rakentaa joka kohtaamisessa mahdollisimman vahvaa sidettä asiakkaaseen, synnyttäen mainetta ja muistijälkiä vuosiksi eteenpäin. Silti aivan liian moni yritys markkinoi mekaanisesti ja varovaisesti vailla mahdollisuuksia synnyttää oikeasti upeaa suhdetta asiakkaaseen. Ei synny muistijälkiä. Ei mainetta, ei brändiä.

Epäonnistumisen pelko ja siitä seuraava pohjaton varmistelu on johtanut meidät rakentamaan markkinointia, josta on poistettu onnistumisen alkuaineet.

Markkinoinnin perustarkoitus, tulla huomatuksi ja tarjota jotain uniikkia ja poikkeuksellista hyötyä asiakkaalle katoaa tasapäistävän keskiluokkaisen ja keskinkertaisen varmistelun myötä. Kun varmistat, että kukaan ei suutu, varmistat, että mikään ei muutu.

Markkinoinnin rooli onkin pahimmillaan synnyttää sisäinen tunne, että on meillä se markkinointiosasto myynnin tukena. Onhan?

Miksi Suomi on keskinkertaisen markkinoinnin huippumaa?

Mitkä asiat ovat syynä siihen, että me suomalaiset olemme keskinkertaisen markkinoinnin suorittamisessa niin loistavia?

1. ONGELMA: Olemme epävarmuudessa kylpevä kansa

Me suomalaiset olemme varman päälle pelaavaa kansaa. Kansainvälisissä vertailuissa kykymme sietää epävarmuutta on kaukana ruotsalaisten ja tanskalaisten tasosta. Kun mietimme, miksi suomalainen markkinointi on tasavarmaa ja jopa melko mekaanista, tässä on todennäköisesti se syvin juurisyy. Me pelkäämme nolaavamme itsemme, jos teemme jotain uutta. Me rakastamme turvallisuutta enemmän kuin epävarmuutta. Mutta mikään ei tässä maailmassa ole varmaa!

Epäonnistumisen pelko ja siitä seuraava pohjaton varmistelu on johtanut meidät rakentamaan markkinointia, josta on poistettu onnistumisen alkuaineet. Strategiakin  saattaa olla olemassa vain koska sellainen nyt täytyy olla olemassa, muodon vuoksi.

No mitä ne ruotsalaiset tekevät toisin? Esimerkkinä toimikoon Oatly.

Toimitusjohtaja Petersson halusi Oatlyn kasvavan huipuksi, omien sanojensa mukaan lähes “perkeleellisen pelottomalle” tasolle. Tämän kasvun aikaansaamiseksi hän muotoili organisaatiota uudelleen. Markkinoinnin luovat ihmiset sijoitettiin bisneksen toiminnan keskiöön. Ennenkuulumatonta, saako niin edes tehdä? Eihän luovuus kuulu bisnekseen!

Oatly on kasvanut Euroopan toiseksi suurimmaksi toimijaksi omassa kategoriassaan ja USA:n valloitus on alkanut. Voisiko olla, että rohkean ja ketterän, joskin hieman kaoottisen luovuuden ajaminen bisneksen ytimeen on niin kova juttu? Että pieni ja tuntematon ruotsalainen on matkalla kohti suuruuksia?

RATKAISU:
Kun ja jos yrityksesi haluaa kasvaa markkinoilla vahvemmaksi, on opittava sietämään epävarmuutta ja juhlistamaan luovuutta. Vahva erottuvuus ja ykköspaikan lunastaminen vaatii lähes mielipuolista uskoa omaan juttuun ja sen tekemistä todeksi. On rakennettava suunnitelma, joka johtaa brändin kohti omaa omintakeista uniikkiutta.

Näytä markkinoinnillasi, että brändisi on paras ja täysin uniikki lajissaan.

Applen salaisuus on, että he ovat täysin fanaattisia omassa asiassaan. Tunnista siis ajan/asiakkaan tarve ja henki + kokeile sarja jotain todella uutta ja intohimoisen rohkeaa. Rakenna strategia suuntaan joka synnyttää eniten innostusta. Näytä markkinoinnillasi, että brändisi on paras ja täysin uniikki lajissaan. Markkinoinnin tulisi aina hehkua omalaatuista rakkautta asiakasta kohtaan!

2. ONGELMA: Ajattelemme mekaanisesti

Tämä on suoraan liitoksissa epävarmuuden sietämiseen, mutta myös epävarmuutta poistavaan koneistoon ympärillämme. Tälle työelämän koneistolle löytyy myös hurja nimi: byrokratia. Yrityksen hallinnoinnista tulee mekaanista, joustamatonta ja hidasta.

Tyypillisimmillään mekaaninen ajattelu on vuosikellojen intohimotonta viilailua ja markkinointia vailla asiakastuntemusta. Hälytyskellojen tulisi soida, kun löydämme itsemme suunnittelemasta kampanjoita, joista emme ole aidosti innoissamme tai kun ne eivät nojaa millään tavalla ymmärrykseen ihmisten tarpeista.

Välillä puhallamme vanhat pölyt pois edellisistä suunnitelmista ja päivitämme niitä pintapuolisesti. Markkinointi, check. Synnytämme perinteistä ja jo satoja kertoja nähtyä markkinointia, jossa ei oikeasti ole sitä, mistä loistavassa markkinoinnissa on aina ollut kysymys. Cohones, rohkeutta. Intohimosta muuttaa maailmaa paremmaksi.

RATKAISU:
Yrityksen johdon ja henkilöstön on suhtauduttava hyvin vakavasti markkinoinnin mahdollisuuksiin. Kyse on asiakkaiden rakastuttamisesta ja palvelemisesta parhaalla mahdollisella tavalla. Rima ja intohimo on lietsottava riittävän korkealle. Osoita jo suunnitteluvaiheessa olevasi asiakkaan sydämessä enemmän kuin yksikään kilpailija.

Rima ja intohimo on lietsottava riittävän korkealle.

Maailman pulssi elää jatkuvasti, tartu ilmiöihin ja asioihin. Himmennä mekaanistista vuosikelloajattelua ja tuo rinnalle ketterämpää hetkessä elävää markkinointia ja yhteistyötä yli organisaatiokuilujen.

Kyseenalaista olemassa olevat ja tehdasasetuksilla lukkoon lyödyt perinteiset prosessit, työtavat ja ajatusmallit. Kuka on sanonut, että markkinoinnin täytyy olla sellaista kuin se nykyään on?

3. ONGELMA: Hierarkkinen minä-keskeisen ajattelun kulttuuri

Yritysten kulisseissa tapahtuu egojen törmäilyä. Ihmisillä on näkemyseroja ja valtapelejäkin pelataan. Hyvätkin ideat saatetaan kadottaa ihmispelien seurauksena. Joillakin johtajilla on taipumus ampua asiantuntijoiden ajatuksia alas vailla perusteita. Nämä ovat merkkejä, että yrityskulttuuria ei johdeta riittävällä ymmärryksellä.

Milloin näit koko yrityksen miettivän markkinointia yhdessä? Milloin näit sen tapahtuvan yhteistyössä asiakkaan kanssa? Oliko kaikilla hauskaa? Voisiko sellainen olla edes mahdollista?

Ruotsalainen markkinointi- ja mainostoimisto Forsman & Bodenfors on ainoa ruotsalainen alan toimija, joka on kyennyt levittäytymään globaaliksi. Sen maineikkaimmat työt keräävät vinot pinot palkintoja maailmalta ja aiheuttavat positiivisia lopputuloksia asiakkailleen. Miten göteborgilainen toimisto on onnistunut kasvamaan näin merkittäväksi? Keskeinen selitys löytyy yrityksen kulttuurista ja erityisesti Lattian Evankeliumista.

Jokaisella on velvollisuus antaa suoraa palautetta ja rohkeita kehitysideoita.

Hierarkisuus on häivytetty Forsman & Bodenforsin toiminnasta. Jokainen suunnittelija kantaa vastuuta työstään ja on velvollinen osallistumaan Lattian Evankeliumiin. Tällä Golvets Gospelilla tarkoitetaan suunnittelua, jossa jo hyvin varhaisessa vaiheessa pyydetään parantavia kommentteja ajatteluun muilta ihmisiltä. Suunnitelmat levitetään tuoreeltaan ja usein lattialle, niistä keskustellaan hyvin avoimesti ja rakentavassa hengessä. Jokaisella on velvollisuus antaa suoraa palautetta ja rohkeita kehitysideoita. Näin suunnitelmat rikastuvat ja paranevat tekemällä mahdollisimman avointa yhteistyötä ilman jähmeän hierarkiapelin hidasteita.

Forsman & Bodenforsin toimintatavan taustalla on hyvin syvällä ruotsalaisessa kulttuurissa esiintyvä auktoriteettikammo ja vapaan diskuteeraamisen kulttuuri. Ja hyvin pyyhkii!

RATKAISU:
Pyri muuttamaan yrityksesi rakenteita, tapoja ja suunnittelua avoimemmaksi, osallistavammaksi ja rohkeammaksi. Jos mahdollista, häivytä kaikin keinoin eriarvoisuutta organisaatiossa. Luo uusia tapoja toimia, jotka osallistavat kaikki kehittämään markkinointia ja yrityksen toimintaa.

Opetelkaa kestämään keskeneräisyyttä ja altistakaa itsenne yhdessä syntyville rohkeammille ajatuksille ja kokeiluille! Pitäkää perkeleellisen pelottomuuden lippu korkealla!

Lisää aiheesta MARK koulutuksessa:

Luovan ja erottuvan markkinoinnin uudet työkalut ti 21.9.

Kirjoittaja
Brando Louhivaara, CEO, Co-Founder, Kollabolla

Brando on luovaa energiaa pursuava luovan ajattelun supermies. Brandolla on yli 30 vuoden kokemus esimies- ja asiantuntijatehtävissä luovilla aloilla, luovana johtajana rohkeiden brändien, journalismin ja innovatiivisten sisältöjen ja strategisen magiikan maailmoissa.