Vuoden 2024 iskulauseessa yhdistyy taitavasti kehitelty, monimerkityksinen sanaleikki
Markkinointiliiton Iskulausetoimikunta on valinnut vuoden 2024 iskulauseeksi Burger Kingin sloganin ”Hyvä tuli”.
Toimikunta perustelee päätöstään sillä, että Burgen Kingin iskulauseessa yhdistyy taitavasti kehitelty, monimerkityksinen sanaleikki, joka liittyy yrityksen tuotteiden valmistukseen tulella.
– Tulimme koko toimikunta hyvälle ja iloiselle mielelle siitä, että Burger Kingin iskulauseen pohtimisessa on nähty vaivaa. Sanan tuli kaksoismerkityksellä leikittely on tehty hauskasti ja oivalluttavasti. Tällä tavalla laadittu iskulause jää myös ihmisten mieliin, toteaa Taina Parviainen.
– Todella iloinen yllätys, että vuonna 2020 lanseerattu Hyvä tuli -iskulauseemme on valittu vuoden ykköseksi. Iskulause on rakennettu Burger Kingin sydämen eli liekillä grillauksen ympärille ja on monitulkintainen, ajaton ja mikä tärkeintä, kiteyttää brändin ytimen. Iskulauseen suunnittelun takana on mainostoimisto TBWA Helsinki ja suunnittelija Aleksi Erma, kertoo Burger Kingin markkinointijohtaja Kaisa Kasila.
Kunniamaininnat oivaltavuudesta
Lisäksi rekisteröityjen iskulauseiden joukosta löytyi kaksi iskulausetta, joille toimikunta päätti antaa kunniamaininnan. Niin LapTechin ”Käytä ekoälyä” kuin Extrasiivouksen ”Jäljettömän puhdasta” iskulauseissa on hyödynnetty sanaleikkiä yhden kirjaimen muutoksella. Molemmissa muutettu sana on liitetty myös yrityksen liiketoimintaan nokkelalla ja oivalluttavalla tavalla.
– On toivottavaa, että iskulauseiden kehittelijät kiinnittäisivät huomiota keinoihin, joilla iskulauseeseen saisi luotua omaperäisyyttä. Näin ne erottuisivat muusta mainosvilinästä edukseen. Kaikki kolme tänä vuonna huomioutua iskulausetta olivat uniikkeja, jotka pitävät yllä korkeatasoista luovaa työtä mainonnan alalla, kertoo Taina.
Vuoden Iskulause valittu vuodesta 1999 lähtien
Vuoden Iskulause valitaan edellisen vuoden aikana Markkinointiliiton Iskulauserekisteriin hyväksyttyjen iskulauseiden joukosta. Valinnan tekee kuusijäseninen Iskulausetoimikunta, jolla on vankka kokemus mainonnasta ja markkinoinnista. Toimikuntaan kuuluvat kuluttajaoikeuden juristi Tuula Sario, brändijohtaja Jussi Hirvelä, toimitusjohtaja Vesa Huhtanen, luova johtaja Anssi Järvinen, päätoimittaja Taina Parviainen ja brändistrategisti sekä markkinointiviestinnän lehtori Jenni Brisk.
LISÄTIEDOT
Krista Kesäharju, markkinointi- ja myyntikoordinaattori, MARK Suomen Markkinointiliitto ry
krista@markkinointiliitto.fi
Puh. +358 50 4056351
www.markkinointiliitto.fi
www.iskulauserekisteri.fi
Iskulauseita aina vuodesta 1959 lähtien
Hyvän iskulauseen määritelmä vuodelta 1959 on voimassa edelleen: ”Hyvä iskulause on omaperäinen ja erottamiskykyinen. Se on ytimekäs lause, johon kiteytyy tuotteen, palvelun tai yrityksen lupaus tai kuluttajaetu”. Iskulauseiden rekisteröinnillä pyritään antamaan iskulauseen käyttäjän tietoon käytössä olevia iskulauseita, ennalta ehkäisemään toisiinsa sekoitettavissa olevien iskulauseiden käyttöä ja evästämään mainonnan suunnittelijoita. Rekisteröinti toimii myös dokumenttina mahdollisissa kiistatapauksissa. Rekisterissä pysyminen edellyttää iskulauseen haltijalta rekisteröinnin uusimisen määräajoin.
Voimassa olevat rekisteröidyt iskulauseet ovat nähtävissä osoitteessa www.iskulauserekisteri.fi