Olen syksyn 2024 aikana tavannut useita yrittäjiä, yritysten liiketoimintajohtoa ja eri alan konsultteja. Oikeastaan sama kysymys piilee keskusteluidemme draiverina: Miten saisimme yritykset ja siellä olevat henkilöt syttymään oikeaan kasvuun?

Usean yrityksen strategia on ikävä kyllä selviytymisstrategia.

Olemmeko usean kurjan, säästöjen ja leikkausten rytmittämän vuoden jälkeen menettäneet itsevarmuutemme siihen, että osaamme ja kykenemme? Usean yrityksen strategia on ikävä kyllä selviytymisstrategia. Yritysten perusolemassaolon oikeutus, tuottaa tuloa omistajilleen, tuntuu nyt vain kaunokirjallisuuden tuotteelta. Jonkun muun konsultin roolia on pohtia, miten tähän on tultu – itse olen ajatellut, että todetaan tilanne, mutta sitten pitää suunnata voimavarat uuteen.

Ajattelen, että meidän pitää saada aikaan seuraavaa:

  1. Löytää itsevarmuus uudelleen siitä, että maailman innovatiivisin kansa osaa ja uskaltaa.
  2. Uskaltaa lähteä tekemään rohkeampaa – sisällöllisesti rohkeampaa – kasvustrategiaa.
  3. Sallia eri osaamisalueiden törmäytys yrityksissä niin, että siilot eivät sitä estä.
  4. Rakentaa strategisia yhteistyökumppanuuksia rohkeasti, eikä ajatella tai liikaa benchmarkata kilpailijoita.
  5. Osata tarkentaa tekeminen siihen, mistä uskomme, että kasvu syntyy. Osata sanoa EI sille, mitä emme tee.

Mistä uskallus ja kasvun halu syntyvät?

Kukaan ei halua enää uutta taantumaa. Tämä ajatus on Markkinointiliiton manifestin hieno kulmakivi. Jos mikään ei muutu, ei mikään muutu. Olemme olleet kierteessä, jossa kiristetään ja leikataan ja uudet kasvuaihiot myydään pikaisesti maamme ulkopuolelle. Itsevarmuus siitä, että osaisimme toteuttaa kasvua, puuttuu.

Reseptinä rohkea strategia.

Suomi ei ole hyvinvointivaltio Suomi, jos yritystemme mentaliteetti on selviytymistä ja rohkeat avaukset puuttuvat. Yrittäminenhän on sitä, että YRITETÄÄN. Me MARKissa haluamme kutsua suomalaiset yritykset rohkeaan tekemiseen ja manifestiimme mukaan: Ei enää yhtään taantumaa!

Resepti siihen on rohkea strategia, koska keskihaalealla tekemisellä me pienestä kansakunnasta ponnistavat emme globaalissa kisassa pärjää.

  • Terävä focus
  • Valitse taistelusi
  • Tiedä myös se, mitä et tee

Ravistellaan itsemme tätä kautta uuteen kasvu-uraan. MARK tarjoaa sinulle ison asiantuntijajoukon, jossa on osaamista kaupallistaa innovaatiot ja viedä ne oikeiden kohderyhmien tietoisuuteen. Lähdetään siis hommiin – yhdessä.

Haluatko kuulla aiheesta lisää? Tule mukaan MARK webinaariin!

”Näin kirkastat kilpailuetusi” to 30.1.2025 klo 10.00-11.15
Kuinka tunnistat kilpailuedun ja voitat asiakkaat puolellesi? Casena Differon tarina sisältöstrategia-alan suunnannäyttäjäksi.

Kirjoittaja
Katri Tanni
strategiakonsultti, Katri Tanni Oy
MARKin hallituksen jäsen

Katri on B2B-sisältömarkkinoinnin pioneeri, joka on julkaissut aiheesta kolme kirjaa. Viimeisin teos perehtyi B2B-ostamisen muutokseen. Katri auttaa työssään myynti- ja markkinointitiimejä ostamisen muutoksen äärelle ja tutkii ostokäyttäytymisen muutosta aktiivisesti.