Peter Drucker on sanonut sen parhaiten. ”Markkinointi ei ole mikään yksittäinen toimenpide. Se on koko bisnes katsottuna asiakkaan näkökulmasta.” Olen lukenut viime aikoina useita blogitekstejä, joissa kirjoittajalla on mennyt hermo siihen, ettemme me suomalaiset tiedä – vielä vuonna 2020 – mitä on markkinointi. Se koetaan edelleen yhtenä pienenä liiketoiminnan osana, jota tekevät vain ”markkinointi-ihmiset”.
Haluan laittaa oman lusikkani tähän soppaan ja tuoda esiin ajatuksen, että markkinointi on johtamisen väline ja toimitusjohtaja on yrityksen vahvin brändin valvoja. Markkinoinnin johtamiseen on kaksi tapaa; kova ja pehmeä. Kova markkinointi on asioiden johtamista (management) lukujen ja työkalujen avulla, kun taas pehmeä markkinointi on ihmisten johtamista (leadership) arvojen kautta. Mikä on sinun roolisi markkinoinnin pelikentällä? Oletko yrittäjä, joka tekee kaiken itse, vai toimitusjohtaja, joka pitää huolta siitä, että kaikki pelaavat samaa peliä yhteisillä säännöillä? Missä tunnistat kehittämisen varaa?
Kova johtaminen
Ensin katsotaan kauas ja rakennetaan strategia vastaamalla kysymykseen, mitä halutaan saavuttaa. Esimerkiksi ”Haluamme olla markkinajohtaja hilavitkuttimien valmistajana ja halutuin digitaalisten tukipalveluiden tuottaja.” Määritellään hintapositio, luodaan ulkoiset ja sisäiset prosessit, rakennetaan fyysinen ympäristö, mietitään jakelukanavat, suunnitellaan tuotteet ja muotoillaan palvelut.
Seuraavaksi tarvitaan rohkeutta ja kunnianhimoa, kun määritellään tavoitteet. Niiden pitää olla mitattavissa: euroja, someseuraajia, liidejä, toteutuneita kauppoja, ROI-prosentteja jne. Lisäksi jokainen tulosorientoitunut yritys tarvitsee budjetin. On mietittävä, kuinka paljon työaikaa ja rahaa on käytettävissä tavoitteiden saavuttamiseksi. Kolmanneksi kehitetään taktiikka. ”Näin meistä tulee johtava hilavitkuttimien tuottaja.” Tarvitaan realistiset markkinointisuunnitelmat: suunnitellaan toimenpiteet eri sidosryhmille, uusille asiakkaille, nykyisille asiakkaille, valitaan markkinointikanavat ja tarvittavat työkalut. Suunnitellaan tavoitteiden mukaiset kampanjat, aiheet ja sisällöt.
Seuraavaksi kääritään hihat eli lähdetään tekemään operatiivista työtä mm. markkinointiviestinnän avulla: myyntiä, PR:ää, viestintää, mainontaa ja menekinedistämistä. Kaikki peliin! Tässä vaiheessa karsitaan jyvät akanoista.
Viimeisenä tulevat mukaan tulosten seuranta ja mittaaminen. Mikä meni hyvin? Mitä pitää muuttaa?
Pehmeä johtaminen
Kaiken keskiössä on ihminen ja ihmisten johtaminen. Richard Branson on kiteyttänyt sen hienosti. ”Jos yritys pitää huolta työntekijöistään, niin työntekijät pitävät huolta asiakkaista.” Lausetta voisi jatkaa vielä ”…yhteistyökumppaneista, tuotteista ja palveluista.” Tarvitaan yhteinen visio, missio ja arvot jotka jokainen ymmärtää ja tunnistaa toiminnasta. Ne eivät saa olla mitään kiiltokuvamaista, kermavaahdolla kuorrutettua hevonhuttua vaan selvää suomenkieltä. Miksi yritys on olemassa? Keitä me olemme? Mitkä ovat meidän vahvuutemme? Mihin olemme menossa? Kuinka pääsemme perille?
Seuraavaksi mietitään, keiden kanssa halutaan toimia. Millaisia asiakkaita puhuttelemme, millaisia työntekijöitä ja millaista osaamista tarvitsemme ja millaista kumppaniverkostoa meidän pitää rakentaa? Miten saadaan sitoutuneita asiakkaita ja innostuneita työntekijöitä? Kuinka lupaukset lunastetaan? Kuinka asiakas ja työntekijä saadaan suosittelemaan yrityksen tuotteita ja palveluja eteenpäin? Yrityksen on uskallettava innostua koska se näkyy ja kuuluu kauas.
Ja lopuksi täytyy olla rohkea ja kysyä, kuinka on onnistuttu toiminnassa. Siksi palautteen kysyminen asiakkailta ja yrityksen työntekijöiltä säännöllisesti on tärkeää. Hyvää palautetta on aina kiva kuulla, mutta erityisen palkitsevaa on kehittävä palaute. Kuinka voimme olla vielä parempia?
Kuka on asiakas
Asiakas ei ole vain se ihminen, joka vaihtaa rahaa tavaraan tai palveluun. Asiakas on myös neuvolassa pienen vauvan kanssa käyvä tuore äiti, koulua käyvä pieni oppilas, seurakunnan jäsen ja vanhainkodin dementoitunut asukas. Laskun maksaja ja loppukäyttäjä ovat kaksi eri asiaa. Kenet sinä haluat tavoittaa? Puhutteleeko viestisi oikeaa kohderyhmää? Markkinointi ei ole siis vain liike-elämän osa-alue, vaan kaikkien alojen johtamisen väline. Markkinointi on tapa katsoa maailmaa asiakkaan silmin.
Kylmä hiki
Jos juttua lukiessa valahti kylmä hiki otsalle, niin ei huolta; Suomi on täynnä meitä ”markkinointi-ihmisiä” ja tulemme mielellämme auttamaan. Minä voin auttaa sinua selvittämään, mistä teidän organisaatiossanne kenkä puristaa. Katsotaan yhdessä, missä olette nyt, mihin olette menossa ja miten pääsette perille.
Outi Syrjälahti, Kasvumanageri®
Kirjoittaja on markkinoinnin valmentaja, joka auttaa asiakkaitaan näkemään kauas ja löytämään reitin perille sekä MARK Jyväskylän puheenjohtaja.